Vad kul att du har hittat hit till Våran Lilla Vrå! Jag som bloggar här är en tjej mitt i livet mitt i Sverige som delar mitt liv med den busiga beaglen Solstrålen och den lilla men tuffa chihuahua/tax/beagle-blandningen Kaxmörten. I regnbågslandet springer också min älskade beskyddare Tyson som tyvärr lämnade oss i maj 2019.
Jag är långtidssjukskriven och har haft det kämpigt i många år, men försöker nu finna någon form av lycka och glädje i livet igen med hjälp av bland annat mina älskade hundar, mina många handarbeten och mitt fanatiska sportintresse. Välkommen att dela vardagen med oss!

tisdag 22 september 2015

Skogens röda guld!

Idag har jag och Solstrålen och Kaxmörten varit ute i lingonsnåren tillsammans med min mamma. Här kommer lite bilder från våran dag:
 
Både Kaxmörten och Solstrålen gick lösa. Solstrålen hade en lina på sig först
men han var så duktig så jag tog av den efter en stund:) Alfahanen kan
inte vara lös i skogen så då var det bättre att han fick vila hemma i lugn och ro i stället.

Solstrålen njuter av att vara ute i skogen! Det är verkligen det bästa han vet;
och det är ju inte konstigt eftersom han är en beagle:)

Kaxmörten sitter och filosoferar i lingonsnåren bredvid mig.


Båda mina älsklingar väntar på en godisbit - mina fickor var fulla av läckerheter för att
hundarna skulle komma snabbt när jag ropade på dem!

Vi kommer, matte! Ta fram godiset!

Min minsta älskling njuter av stunden:)

Det fanns gott om gamla grenar att gnaga på bland snåren...


Jag har aldrig tänkt på lingonsnår som vackra förut, men det var verkligen fint
med alla dessa röda bär som lyste på marken:) Jag drömde om hur fint det skulle
ha varit om man kunde dekorera hemma med lite färska lingon och lingonris...

Väl hemma var det rensning och åter rensning av lingon som gällde...
Vi fick sammanlagt ihop runt 12 liter lingon på drygt två timmar.

Ikväll har jag kokat lingondricka samt lingondricka med kanelsmak på restbären.
Sedan har jag gjort lingonsylt som jag använder när jag bakar. Jag fryste också in
en del lingon för mera bakning och för att göra hemmagjord glögg närmare jul:)

Runt 3-4 liter lingondricka (som blev jättegod!) och nästan två liter lingonsylt
stod på kökbänken när jag var klar:) Underbart!
 
Det som väntar i diskhon är inte lika underbart, men det får vänta till mogondagen...haha!

 Jag var verkligen jättestolt över hundarna! Kaxmörten har varit med förut och jag vet att han håller sig runt mig hela tiden, men jag visste inte hur Solstrålen skulle agera medan jag höll på att plocka bär. Men han var superduktig! Han höll sig hos oss och hade fullt upp med att söka godis i lingonsnåren och hålla koll på mig! Han var mycket intressead av min bärplockare och ville gärna stå mitt framför näsan på mig för att undersöka vad jag egentligen höll på med:)
Ibland gör människor mycket konstiga saker...haha!

Annie

2 kommentarer:

  1. Hi Annie,
    Just found your rather wonderful blog via Countryside Tales, hope you don't mind if I tag along awhile....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Welcome! Hope you'll enjoy your visits despite the horrible google translation...lol:)

      Radera

Jag och hundarna blir jätteglada om du lämnar en kommentar! Kram!