Vad kul att du har hittat hit till Våran Lilla Vrå! Jag som bloggar här är en tjej mitt i livet mitt i Sverige som delar mitt liv med den busiga beaglen Solstrålen och den lilla men tuffa chihuahua/tax/beagle-blandningen Kaxmörten. I regnbågslandet springer också min älskade beskyddare Tyson som tyvärr lämnade oss i maj 2019.
Jag är långtidssjukskriven och har haft det kämpigt i många år, men försöker nu finna någon form av lycka och glädje i livet igen med hjälp av bland annat mina älskade hundar, mina många handarbeten och mitt fanatiska sportintresse. Välkommen att dela vardagen med oss!

onsdag 6 januari 2016

Min födelsedag - ett inlägg från Kaxmörten!

Idag har jag tagit över bloggen för jag bara måste berätta om min underbara dag! När jag låg i mattes säng i morse och myste under täcket så berättade matte att det var min födelsedag idag och att jag fyller 7 år! I det här fallet tycker jag att vi håller oss till människornas sätt att räkna, eller hur? Annars skulle jag vara 49 år gammal och räknas som medelålders och det är jag ju inte alls, eller hur?!
 
Det visade sig ganska snabbt att det tydligen har sina fördelar att fylla år om man har min matte:) Det började med att hon tog fram min pipboll när vi skulle gå ut på morgonpromenaden, men sedan stoppade hon ner den i sin ficka..! Det är inte ofta hon tar med pipisar på promenader så det var ju spännande, fast jag fattade inte varför hon inte gav den till mig på en gång... Sedan var jag ju tvungen att hålla koll på matte hela vägen ner till hundgården och där fick jag ÄNTLIGEN...
 
Ser ni hur jag ber matte om bollen?!
...bollen! De andra var avundsjuka på mig för att jag fick pipbollen - de har inte fattat att det är MIN boll! - så jag var tvungen att hålla...

Ser ni vad fint jag smyger iväg med bollen??
 ...stenkoll på brorsorna så att de inte snodde min boll:) Det var ganska kallt ute (-12 grader sa matte) men jag höll mig varm genom att springa efter bollen när matte kastade iväg den åt mig. Matte sade att hon aldrig har sett mig springa så snabbt, men jag var ju tvungen så att inte brorsorna skulle ta bollen!!!

Om bara ni visste hur jag får jobba för att hålla koll på pipbollen och samtidigt
ha koll så att brorsorna inte tar den...!
När vi kom hem gick matte iväg en stund, och sedan kom hon tillbaka med ett paket av mina favorittuggis! Det är ett supersmaskigt tuggis med torkat kött och det är såå gott! Till och med Alfahanen som har blivit lite kräsen nu för tiden gillar det här tuggbenet:)

Ser ni vad gott det är?!
 Som om inte allt det roliga var nog, så tog matte sedan fram våra aktiveringsleksaker, och jag fick min absoluta favoritkon! Ingen är lika bra som jag på att få fram godis ur den här saken!

Måste du hålla på att ta bilder jämt?? Jag vill sätta igång!!
Dessutom fyllde matte våra leksaker med FROLIC, som ju är det bästa godiset som finns! Det kan inte bli mycket bättre...!
 
Efter att ha lekt med min leksak så var jag tvungen att säga till matte att jag inte orkade fira mer på ett tag utan behövde sova en stund på min favoritfilt - matte har inte fattat än att moster gav den här filten till MIG!


Eftersom matte satt i soffan också så passade jag på att vila mitt huvud mot hennes ben - man sover så gott då:)

Det är riktigt jobbigt att fylla år!
När vi hade vilat ett tag så var det dags för en promenad igen, men matte sade att det var -15 grader kallt och det betydde att även Solstrålen fick ha täcke på sig:) Han har dock inte fattat att det är skönt att ha ett täcke på sig när det är KALLT ute, så han ville INTE ALLS ha på sig täcket... Ändå försökte jag tala om för honom att det är faktiskt skönt med lite extra värme på vintern. Men det hjälpte inte...
 

...han var fortfarande deppig och ville inte gå ut. Men vi övertalade honom och när vi väl kom ut så verkade han NÄSTAN glömma bort det där hemska han hade fått på ryggen:) Han är bra knäpp ibland, min brorsa! För att inte tala om att han är riktigt dryg ibland också, bara så att ni vet!
 
Det var riktigt kallt ute så jag är glad att jag hade ett täcke på mig. Ibland gjorde det ont i mina tassar och då fick matte massera dem en stund innan jag kunde gå vidare. Lustigt nog var det bara Solstrålen som inte fick ont i tassarna, men han fattar ju inte att det antagligen var tack vare täcket...!
 
Ni anar inte vad som hände när vi kom hem!
Då tog matte fram ANKAN!!!!
JAG ÄLSKAR MIN ANKA! Den har fyra pipande ägg som man får gräva fram ur ankan och det är det absolut roligaste som finns att ta fram äggen och bita sönder dem! Matte säger att jag blir alldeles galen och skulle ha sönder allt om jag fick som jag ville, men det är väl det som är meningen?! Matte fattar inte det och brukar gömma undan ankan så att jag inte hittar den...! Ibland är matte riktigt tråkig! Fast idag var hon toppen eftersom hon tog fram ANKAN, igen!
 
Har ni sett vad rolig han är?!



Här håller jag på att gräva fram alla ägg!
ÅH, VAD LYCKLIG JAG VAR! Det var den bäääästa födelsedagspresent som någon har fått, någonsin!!
 

Jag grävde och grävde och grävde och bet och bet och tuggade och tuggade och det var alldeles, alldeles underbart, även om jag blev riktigt trött också...
 
Man måste liksom gräva i ankan för att få fram de där pipiga äggen!
När jag inte orkade leka mera med ankan så tog matte bort den igen...utan att jag såg var hon lade den! Fast jag förstår ju att hon måste gömma den från Solstrålen, för jag vill inte att han ska få tag på den! Jag bara hoppas att jag får bita i ankan snart igen, för det var verkligen höjdpunkten på min dag!
 
Sedan var jag såååå trött och gick och lade mig bland kuddarna i soffan...


...och tänkte på min underbara dag och hur roligt det var att fylla år! Hoppas att det är något man gör ofta för det är ju verkligen jättekul! Och jobbigt!
 
Nu ska jag vila en stund och sedan ska matte bjuda på riktigt god födelsedagsmat för hundar; ris- och korvgryta!
Jag kan rapportera att det redan doftar ljuvligt!!!

Kaxmörten

2 kommentarer:

  1. Grattis Kaxmörten! Det låter som om du har haft en härlig födelsedag:)

    Trevligt med lite snö på bloggen, och som vanligt... Suveränt kul skrivet! Kram

    SvaraRadera

Jag och hundarna blir jätteglada om du lämnar en kommentar! Kram!