Vad kul att du har hittat hit till Våran Lilla Vrå! Jag som bloggar här är en tjej mitt i livet mitt i Sverige som delar mitt liv med den busiga beaglen Solstrålen och den lilla men tuffa chihuahua/tax/beagle-blandningen Kaxmörten. I regnbågslandet springer också min älskade beskyddare Tyson som tyvärr lämnade oss i maj 2019.
Jag är långtidssjukskriven och har haft det kämpigt i många år, men försöker nu finna någon form av lycka och glädje i livet igen med hjälp av bland annat mina älskade hundar, mina många handarbeten och mitt fanatiska sportintresse. Välkommen att dela vardagen med oss!

tisdag 7 februari 2017

Det gör ont i hjärtat..!

 Igår hade Alfahanen det jobbigt med ålderskrämpor. Jag har aldrig sett honom vara så stel förut vilket kändes väldigt jobbigt. För att vara 11 år och 7 månader så är han verkligen pigg och springer och leker i hundgården, går med på promenader, och leker hemma och kommer ihåg alla sina trix, så det är lätt gjort att 'glömma' hur gammal han egentligen är kroppsligen...fast jag tänker ju på det varje dag samtidigt.

Men igår blev det för mycket för honom. Han sprang i hundgården och 'jagade' traktorerna som åkte förbi, och sedan blev det en promenad med hans kompis vilket var en sak för mycket. Under resten av dagen märktes det att han var stel och inte ville ligga i soffan och på kvällen hade han problem att komma upp i sängen när vi skulle gå och lägga oss.

Usch vad det värkte i hjärtat, och de hemska tankarna på framtiden (Hur ska jag klara mig utan honom??!) snurrade runt i skallen. Sedan läste jag återigen på om äldre hundar och hundatros i mina hundböcker och hundsjukdomsböcker, så nu har jag insett att jag får verkligen lägga om och anpassa hans motion. Jag måste sålla bland våra aktiviteter och se till att det inte blir för mycket för honom och att han får vila emellan motionstillfällena. Samtidigt ska han ju ha kontinuerlig lätt motion för att må bra så det kommer att bli en balansgång.

Dessutom var jag ner i källaren och hämtade upp ännu en biabädd (världens bästa hundsängar!) så nu har han en i hallen där han ofta vill ligga i lugn och ro...

 
...och sedan lade jag den större biabädden i vardagsrummet. Det är ju viktigt att han har mjuka platser att ligga på så att han kan vila sina leder utan att få mera ont.

Kommandot: Göm dig!!
 
Tack och lov är han inte lika stel idag, men han var väldigt nöjd att få en biabädd i hallen...
 
Snälla matte, låt mig få sitta kvar här i biabädden hos Alfahanen!

...och Solstrålen var nöjd att han också fick plats i den:) Dock har det blivit extra trångt i min lilla hall, men så får det vara framöver. Om det ger mig mer tid med Alfahanen så är det VÄL värt lite extra trängsel hemma.

Klia mig på magen!

Världens sötnos<3

Idag tog han sig också upp i soffan på egen hand vilket kändes väldigt, väldigt skönt!!!


Andra hundnyheter här hemma är att Kaxmörten håller på att driva mig till vansinne just nu. Anledningen är som vanligt löptikar. Han är konstant uppskruvad och allmänt hispig ...

VAR ÄR BRUDARNA??? JAG ÄR REDO!!!

...och springer efter Solstrålen hela tiden för att uppvakta honom. Eftersom Solstrålen är kastrerad (och luktar annorlunda vilket kan förvirra andra hundar) så blir han automatiskt den som får stå ut med Kaxmörtens uppvaktning (i brist på lämpliga tikar!) Dock är Solstrålen väldigt tålmodig med detta och är till stor del bara glad att Kaxmörten vill 'leka' med honom, så det är ganska mycket ståhej här hemma just nu.

Annie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag och hundarna blir jätteglada om du lämnar en kommentar! Kram!