Vad kul att du har hittat hit till Våran Lilla Vrå! Jag som bloggar här är en tjej mitt i livet mitt i Sverige som delar mitt liv med den busiga beaglen Solstrålen och den lilla men tuffa chihuahua/tax/beagle-blandningen Kaxmörten. I regnbågslandet springer också min älskade beskyddare Tyson som tyvärr lämnade oss i maj 2019.
Jag är långtidssjukskriven och har haft det kämpigt i många år, men försöker nu finna någon form av lycka och glädje i livet igen med hjälp av bland annat mina älskade hundar, mina många handarbeten och mitt fanatiska sportintresse. Välkommen att dela vardagen med oss!

onsdag 29 mars 2017

Give me my soup back!!!

Är jag den enda som blir vansinnig när affärerna tar bort mina favoritprodukter???

När jag jobbade som au pair i England lagade jag mat till familjerna (mina arbetsgivare) och lärde mig också att laga och tycka om olika nya rätter. Bland annat fick jag lära mig att göra en gratäng med ris och tonfisk. Själva gratängsåsen baserades på Campbells Condensed Soup...
...och den blev så småningom en av mina favoriträtter med tonfisk. I England är ju Campbell's ett klassiskt märke, och tack och lov är det ett välkänt märke som jag även kunde hitta i de svenska affärerna när jag flyttade hem. Eftersom jag inte är så jätteförtjust i fisk (om det inte är frågan om väldigt DYR gravad och rökt lax...) så har jag varit glad att jag fortfarande kan göra den här goda maträtten OCH få i mig lite nyttig fisk.

Men så förra året försvann plötsligt Campbell's soppor från hyllorna i de mataffärer där jag handlar!!! Kris!!!
Jag ville ju inte vara utan min goda gratäng och försökte leta efter ersättningsvaror, men eftersom Campbell's är kondenserad (vilket gör den perfekt som gratängsås)  så krävs det en speciell typ av soppa för att det ska bli bra. Och den verkar inte finnas. Tydligen så tillagar och äter inte svenskarna den här typen av soppa. En gång hittade jag en burk soppa som fungerade någorlunda, och det kändes ok. Just då. Men...

Idag hade jag planerat att göra den här gratängen så jag stannade till vid affären och sprang in och köpte den där soppan som jag trodde fungerade någorlunda. När jag i kväll skulle göra i ordning gratängsåsen och hällde upp soppan visade det sig att det INTE ALLS var rätt typ av soppa! Den här var vattenbaserad och väldigt stark i smaken och - om jag får säga det själv - inte alls god. Jag tänkte att jag skulle ha i lite grädde och kanske på något mirakulöst sätt rädda soppan...men den smakade fortfarande inte bra. Men kanske om jag höll tummarna och gräddade gratängen som vanligt i ugnen så kanske det skulle gojsa till sig och i slutändan smaka bra...???

Så fort jag hällde upp soppan och såg hur den såg ut så misstänkte jag att min gratäng kanske skulle sluta som hundmat och jag kanske fick göra ny mat åt mig själv. Och så blev fallet. Gratängen SÅG ut som vanligt...


...men smakade inte alls som den ska.

Alltså, jag känner mig så less!!! VARFÖR skulle de sluta med Campbells soppor??? Det enda positiva med hela den här historien är att jag har tre hundar som kommer att ÄLSKA det som finns i deras matskålar de närmaste dagarna. Och de kommer att få i sig nyttig fisk:)

Själv åt jag makaroner och ketchup till middag idag.

Annie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag och hundarna blir jätteglada om du lämnar en kommentar! Kram!